Παρασκευή, 20 Μαΐου 2016

Να διδάσκουμε και όχι να χρησιμοποιούμε (Με αφορμή μια διαμαρτυρία της ΠΕΦ)



Βασίλης Συμεωνίδης – Σωτήρης Γκαρμπούνης

Αρχίζουμε το κείμενο ξεκαθαρίζοντας την αφετηρία μας: είναι η αίθουσα διδασκαλίας και η αγάπη για τα αρχαία ελληνικά. Είναι και η επιθυμία μας να διδάσκουμε τα αρχαία ελληνικά και όχι να τα χρησιμοποιούμε. Με βάση αυτά έχουμε να πούμε ότι, όπως βλέπουμε από την εμπειρία μας, από το 1992 και την επαναφορά στο Γυμνάσιο της διδασκαλίας της αρχαίας γλώσσας σε βάρος της αρχαίας γραμματείας, το μάθημα έχει αποτύχει πολλαπλά. Επιπλέον οδηγεί στην παθητικότητα και την καθήλωση των μαθητών, στην ενοχική αίσθηση μειονεξίας και τη σιωπή. Οι μαθητές στο Λύκειο έρχονται με την πλέον αρνητική στάση απέναντι στο μάθημα με αποτέλεσμα να είναι εξαρχής υπονομευμένη η διδασκαλία του. Εκτιμούμε ότι για το Γυμνάσιο δεν είναι ζήτημα μεθόδου, επειδή οι υποστηρικτές της διδασκαλίας τους θα μας την είχαν προσφέρει.

Αφορμή για όσα λέμε είναι η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, όπως την διαβάσαμε σε ιστοσελίδες την 18η Μαΐου 2016. Καθώς το κείμενο δεν υπήρχε στην ιστοσελίδα της ΠΕΦ εκτιμούσαμε ότι θα διαψευδόταν, αλλά διαψευστήκαμε εμείς, το κείμενο αναρτήθηκε στις 20 Μαΐου . Πρόκειται για την αντίρρησή της σε «πρωτοβουλία πανεπιστημιακών κύκλων για συγκέντρωση υπογραφών υπέρ της αύξησης των ωρών διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο, με παράλληλη μείωση των ωρών διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας». Δεν γνωρίζουμε την πρωτοβουλία των πανεπιστημιακών κύκλων και τον λόγο στον οποίο είναι αντίλογος η τοποθέτηση της ΠΕΦ, αλλά μας θλίβουν εκφράσεις όπως «παρακάμπτει τα εκλεγμένα επιστημονικά όργανα των φιλολόγων και θέτει ένα σοβαρό εκπαιδευτικό ζήτημα στην πρόχειρη κρίση μιας συχνά τυχαίας υπογραφής». Θα θέλαμε να διαβάσουμε την πρόταση των συναδέρφων πανεπιστημιακών δασκάλων ελπίζοντας ότι θα προτείνει λύσεις στο σημερινό αδιέξοδο. Άλλωστε κι αυτοί, καθόλου τυχαία, αποτελούν μέρος της επιστημονικής και εκπαιδευτικής κοινότητας.

Δεν αρνούμαστε ότι η ΠΕΦ προσφέρει την οπτική της για το ρόλο και τη συμβολή των φιλολογικών μαθημάτων στο σχολείο με στόχο μια καλύτερη εκπαίδευση. Όμως, θα θέλαμε μια ΠΕΦ με πρακτική διαλόγου με όλους, χωρίς μειωτικούς χαρακτηρισμούς, με διάθεση ανανέωσης, με κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων ανάλογων με τις ανάγκες των νέων μαθητών, με επαφή με τη διδακτική πραγματικότητα της δευτεροβάθμιας, με επίγνωση των σύγχρονων προβλημάτων που έχει η διδασκαλία, με ενδιαφέρον για τον απλό φιλόλογο της αίθουσας.

Εδώ και καιρό δεν βλέπουμε τίποτα από τα παραπάνω και γι' αυτό θέλουμε να δηλώσουμε ότι δεν μας εκφράζουν η στάση και οι απόψεις της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων.


Η διαμαρτυρία της ΠΕΦ
σε ιστοσελίδα  εκπαιδευτικής ενημέρωσης
και στην ιστοσελίδα της ΠΕΦ