Σάββατο, 14 Μαρτίου 2009

Δείγμα παιδαγωγικής ευαισθησίας; (Φανούρης Κ. Βώρος)

απόσπασμα από κείμενο του Φ. Κ. Βώρου (http://www.voros.gr/)

Διατυπώνω λοιπόν τις απορίες απλού ή απλοϊκού δασκάλου, που αναζητεί το νόημα αυτών που διδάσκει, για να κινεί τη νόηση εκείνων που θα τα επωμιστούν ως «μαθησιακό χρέος» και θα κοπιάσουν γι’ αυτό:
- Τι σημαίνει οξεία και τι περισπωμένη;
- Μπορείτε ηχητικά να δείξετε τη διαφορά στο ακροατήριό σας; (εννοώ βέβαια τα 12χρονα της Α΄ τάξης του Γυμνασίου,που θα τα διδάξετε αρχαία ελληνική γλώσσα).
- Υπάρχει κάποια διαφορά ανάμεσα στις δύο χρήσεις της λέξης ωραία, διαφορά που απορρέει από τον τόνο (΄ ή ~), ή διαφορά στο νόημα, που αναδύεται από τη χρήση της ίδιας λέξης: (ωραία κυρία, ωραῖα δῶρα);
- Αναλογίζεστε πόσους κανόνες περί μακρών και βραχέων φωνηέντων και πόσους κανόνες τονισμού οφείλουν να μάθουν τα 12χρονα του ακροατηρίου, για να ανταποκριθούν «συνειδητά» στον τονισμό των τριών ζευγών λέξεων του δείγματός μας;
- Αναλογίζεστε πόσος χρόνος θα αναλωθεί για κάτι που δεν έχει κατανοητό για σήμερα νόημα και δεν κινεί τη νόηση, ούτε προκαλεί ενδιαφέρον, γιατί δεν υπόσχεται ούτε ομορφιά στη ζωή ούτε χρησιμότητα;
- Είχατε κάποτε την ψυχική γαλήνη να αναλογιστείτε αν έχουμε σήμερα βίωμα που μας επιτρέπει να αναλύσουμε στα παιδιά τι διαφέρει ακουστικά η μακρά από τη βραχεία συλλαβή, τι η οξεία από την περισπωμένη; Και πόσο μειώνουμε την παιδαγωγική μας υπόληψη και – το χειρότερο – πόσο υποβαθμίζουμε τη νοημοσύνη των παιδιών;
- Σας έδωσαν ποτέ ευκαιρία να στοχαστείτε πόσα ενδιαφέροντα πράγματα (σκέμματα), λόγια σοφά, από αρχαία γραμματεία μεταφρασμένη, μπορείτε να διδάξετε στα παιδιά του Γυμνασίου τρία χρόνια (αντί για τόνους και άτονους κανόνες); Έχετε στοχαστεί πόσο θα σέβονται τα παιδιά την παρουσία σας στην αίθουσα, εάν ευκαιριακά θα πείτε μία επιγραμματική πρόταση από την αρχαία σοφία, ότι λ.χ. «κόσμος λόγω αλήθεια»; (ομορφιά στο λόγο είναι η αλήθεια που περιέχει και εκφράζει), παραμερίζοντας κάποτε τα ανούσια.

(Επικοινωνήσαμε με τον κ. Βώρο του οποίου το ενδιαφέρον για τα εκπαιδευτικά ζητήματα παραμένει ενεργό. Τον ευχαριστούμε για τα κείμενα που μας έστειλε με ιμέιλ.
Β.Σ.)

πλήρες το κείμενο του Φ. Κ. Βώρου εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: